فناوری اطلاعات یا Information Technology  که معمولاً آن را به صورت مخفف با نام IT مورد اشاره قرار می‌دهند، اصطلاحی است که امروزه از زبان متخصصان به دایره واژگان روزمره‌ی ما افزوده شده است.

در مورد فناوری اطلاعات هم مانند بسیاری از واژه‌های تخصصی مدیریت و تکنولوژی، استفاده از واژه ساده‌تر از تعریف کردن آن است.

با این حال، اگر تصویری شفاف و کارآمد از فن آوری اطلاعات در ذهن نداشته باشیم، این خطر وجود دارد که در میان انبوهی از ابزارها و فناوری‌ها و نرم افزارها و راهکارهایی که هر روز و هر لحظه به دنیای ما افزوده می‌شوند غرق شویم و نتوانیم فناوری اطلاعات را در زندگی و کسب و کار خود به درستی به کار بگیریم.

جورج رینولدز، فناوری اطلاعات را به صورت زیر تعریف می‌کند:

تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات شامل همه‌ی ابزارها و روش‌هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش و مبادله می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

کلمات کلیدی در تعریف فناوری اطلاعات از نگاه رینولدز به شرح زیر هستند:

•           دریافت (Capture)

•           ذخیره (Store)

•           پردازش (Process)

•           مبادله یا ارسال و دریافت (Exchange)

•           استفاده (Use)

بنابراین، اگر با اطلاعات کار می‌کنید و کار خود را می‌توانید در یکی از پنج مورد فوق طبقه بندی کنید، می‌توانید بگویید که با فناوری اطلاعات سر و کار دارید.

  • این تعریف، اگر چه علمی است و در اکثر منابع هم مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد، اما اگر قصد داشته باشید از زاویه‌ی نگاه یک مدیر، به حوزه‌ی IT نگاه کنید، تقسیم‌بندی‌های مفیدتری هم وجود دارد:
  • البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:
  •   آموزش CRM | اتوماسیون بازاریابی
  •   استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ
  •   آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی
  •   شبکه های اجتماعی | تولید محتوا
  •   دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها
  • اما اگر کسی می‌خواهد در IT به یک متخصص تبدیل شود یا تحلیل‌گر خوبی در این زمینه باشد، این نوع نگرش می‌تواند برای او بسیار کارساز و راهگشا باشد و مسیر اندیشیدن، تحلیل و یادگیری را بسیار تسهیل کند.